Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej
Sprawozdanie z konferencji „Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej”, która odbyła się 28 maja 2014 r. w Warszawie.
Trasa nosi nazwę „Wschodni Szlak Rowerowy GreenVelo” i będzie najdłuższa w Polsce – 1980 km. Przebiegać będzie przez 5 województw, 39 powiatów i 166 gmin. Na trasie funkcjonuje ponad 100 punktów i centrów informacji turystycznej, 50 lokalnych grup działania, grupy rybackie i lokalne organizacje turystyczne. Rozpocznie się w Kępinach Wielkich k./Elbląga i poprowadzi przez Frombork – Braniewo – Lidzbark Warmiński – Węgorzewo – Gołdap – Suwałki – Augustów – Łomżę – Tykocin – Białystok – Supraśl – Białowieżę – Hajnówkę – Mielnik – Włodawę – Chełm – Krasnystaw – Zwierzyniec – Narol – Horyniec Zdrój – Lubaczów – Przemyśl – Rzeszów – Łańcut – Leżajsk – Sandomierz – Ujazd – Kielce – Oblęgorek do Sielpi Wielkiej. Poprowadzi przez 5 parków narodowych, 15 parków krajobrazowych, 26 Obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków, 36 Specjalnych Obszarów Ochrony Siedlisk (615 km – 31% trasy), obszary leśne (580 km – 29%), doliny rzek (180 km – 9%), wały przeciw powodziowe i nieczynne nasypy kolejowe (70 km – 3%).
Na trasie zostanie wybudowanych ponad 220 Miejsc Obsługi Rowerzysty z parkingami dla rowerów, toaletami, obiektami gastronomicznymi, sklepami spożywczymi, sportowymi, miejscami noclegowymi. Wszystkie te miejsca zostaną odpowiednio oznakowane, a o ich miejscach będzie informacja. Będzie kilkaset kwater – Miejsc Przyjaznych Rowerzystom.
Trasa będzie w większości utwardzona (bitumiczna, kostka bezfazowa), ale też przebiegać będzie duktami leśnymi.
Przeznaczona będzie dla 3 grup rowerzystów:
– długodystansowi,
– rodzinni,
– lokalni.
Jest przyrzeczenie, że trasa po wybudowaniu będzie odnawiana i utrzymywana właściwie.
Koszt całej inwestycji to 274 mln. złotych w większości uzyskanych z Funduszy Europejskich – dla rozwoju Polski Wschodniej. Przewidywana korzyść z wybudowania trasy do 2030 r. to ponad 1 mld złotych.
Projekt promocyjny budowy trasy realizowany jest przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego. Za budowę tras odpowiadają poszczególne urzędy marszałkowskie, przez które przebiegać będzie, czyli: świętokrzyski, podkarpacki, lubelski, podlaski, warmińsko-mazurski.
Trasa zostanie wykonana do 31 grudnia 2015 r.
Więcej o trasie na www.greenVelo.pl.
Notował:
Bernard Milewski
członek KTKol. ZG PTTK