Regulamin zawodów rowerowych pod nazwą
„żółwia jazda”
Poniżej zamieszczamy obowiązującą wersję regulaminu zawodów rowerowych pod nazwą „żółwia jazda”.
Regulamin zawodów rowerowych pod nazwą
„żółwia jazda”
- W przeciwieństwie do organizowanych w kolarstwie wyczynowym wyścigów kolarskich, w turystyce rowerowej powszechne uznanie mają zawody na najpowolniejszą jazdę na rowerze.
- Wymienionym w pkt. 1 zawodom rowerowym nadaje się oficjalną nazwę „żółwia jazda”.
- Dla przeprowadzenia zawodów żółwiej jazdy tworzy się zespół sędziowski złożony z sędziego głównego, sekretarza i w zależności od zaprojektowanych pól startowych, odpowiedniej liczby sędziów pomocniczych.
- Sędzia główny podejmuje decyzję o miejscu przeprowadzenia zawodów, wybiera osobę sekretarza i odpowiednią liczbę sędziów pomocniczych, jest głównym starterem zawodów oraz na bieżąco kontroluje działania sędziów pomocniczych. Głos sędziego głównego jest decydujący we wszystkich wątpliwych kwestiach spornych.
- Zadaniem sekretarza jest wykonanie i prowadzenie listy startowej.
- Lista startowa powinna zawierać następujące rubryki: liczba porządkowa; imię i nazwisko zawodnika; numer pola startowego; czas rzeczywisty przejazdu; zajęte miejsce; uwagi.
- (wzór listy: załącznik nr 1).
- Sędzia pomocniczy kontroluje jedno pole startowe. Jego zadaniem jest ewidencjonowanie czasu przejazdu zawodnika wzdłuż pola startowego. W tym celu powinien dysponować sprawnym stoperem i listą ustaleń czasu przejazdu.
- Listę ustaleń czasu przejazdu tworzą następujące rubryki: liczba porządkowa; numer z listy startowej; imię i nazwisko zawodnika; czas przejazdu; czas stracony na stójki i podparcia; czas skorygowany; uwagi o dyskwalifikacji zawodnika.
- (wzór listy: załącznik nr 2).
- Przy dużej liczbie zawodników, dla prowadzenia „Listy ustaleń czasu” można powoływać sekretarza pomocniczego. Przy organizacji jednego pola startowego „Listę ustaleń czasu przejazdu” prowadzi sekretarz główny.
- Jeśli z uwagi na liczbę zawodników istnieje potrzeba tworzenia wielu pól startowych, to dla uzyskania dobrej widowiskowości zawodów należy je organizować w układzie równoległym, ściśle przylegających do siebie.
- Liczba tworzonych pól startowych zależy od:
– Liczby zawodników;
– Posiadanej liczby sędziów pomocniczych;
– Liczby sprawnych stoperów.
- Liczba tworzonych pól startowych zależy od:
- Pole startowe ma wymiar 1 x 5 m; buduje się je w terenie płaskim o twardym podłożu.
- Nie wolno budować pola startowego na trawnikach, podłożu żużlowym czy piaszczystym. Nachylenie gruntu w każdą stronę powinno być równe zeru.
- Pole startowe powinno być narysowane na ziemi grubą linią przy pomocy kredy lub wapna, a jeśli to jest niemożliwe, wyznaczone dobrze odróżniającym się od podłoża sznurkiem. Wyraźnie musi być wyznaczona linia startowa.
- Wywołany do działania zawodnik ustawia się w taki sposób, aby zewnętrzna strona opony przedniego koła dotykała do linii startowej.
- Na dany przez sędziego głównego sygnał startu, zawodnicy mają obowiązek ruszenia z linii startowej (równocześnie na wszystkich polach startowych), jednocześnie sędziowie pomocniczy włączają stopery. Liczony jest czas przejechania pola startowego aż do osiągnięcia tylnym kołem linii mety. Obowiązkowo w czasie przejazdu musi być zachowany ruch ciągły. Nie wolno pokonywać pola skokami, jak też dokonywać stójek.
- Gdyby w czasie przejazdu pola startowego zawodnik próbował robić stójkę, sędzia pomocniczy krzyczy „stójka!” i odlicza 3 sekundy od czasu przejazdu.
- Dla każdej zaistniałej podpórki odlicza się od czasu przejazdu 3 sekundy. W wypadku, jeśli podpórka trwa więcej niż 1 sekundę, sędzia pomocniczy zlicza czas podpórki i o tyle w trzykrotnym powiększeniu zmniejsza czas przejazdu.
- Wykonanie więcej niż 5 podpórek, jak również przekroczenie linii bocznej pola startowego dyskwalifikuje zawodnika.
- Czas przejazdu po odjęciu sekund za stójki i podparcia wpisuje się w rubryce „czas skorygowany”.
- Po zakończeniu zawodów wszystkie dane z rubryki „czas skorygowany” przenosi się do rubryki „czas rzeczywisty przejazdu” na liście startowej, po czym ustala się kolejność zajętego miejsca, biorąc pod uwagę najdłuższy czas przejazdu.
- Gdyby się zdarzyło, że dwóch lub więcej zawodników osiąga te same czasy przejazdu, to w pierwszej kolejności uwzględnia się liczbę zaistniałych stójek i podpórek, a w przypadkach wątpliwych przeprowadza się kolejne eliminacje, aż do wyłonienia zwycięzcy.
- Prawo interpretacji niniejszego regulaminu mają organizatorzy zawodów.
Lp. | Imię i nazwisko zawodnika | Numer pola startowego | Czas rzeczywisty przejazdu | Zajęte miejsce | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
1. | |||||
2. | |||||
3. |
Lp. | Numer z listy startowej | Imię i nazwisko zawodnika | Czas przejazdu | Czas stracony na stójki i podpórki | Czas skorygowany | Uwagi o dyskwalifikacji |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ||||||
2. | ||||||
3. |